Юридическая Компания

На заміну Закону України «Про біженців та осіб, які потребують додаткового захисту» готується новий законопроєкт. Про основні зміни далі

Опубликовано 1 Ноя 2021 в Новости | Нет комментариев

Комітетом Верховної Ради України з питань прав людини, деокупації та реінтеграції тимчасово окупованих територій у Донецькій, Луганській областях та Автономної Республіки Крим, міста Севастополя, національних меншин і міжнаціональних відносин підготовлений до першого читання законопроект №  3387 від 24.04.2020 «Про надання захисту іноземцям та особам без громадянства».

Законопроект готується на заміну Закону України «Про біженців та осіб, які потребують додаткового захисту», ним  пропонується :

— встановити порядок прийому заяв про захист осіб, які утримуються в установах попереднього ув’язнення, пунктах тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства;

— удосконалити порядок прийому заяв про захист на державному кордоні України; 

— встановити форми процедури про надання захисту (загальна та прискорена);

— встановити процедурні стандарти, пов’язані з проведенням індивідуальних співбесід із шукачами захисту, доказуванням та оцінкою заяв про захист, конфіденційністю під час проведення процедури надання захисту;

— урегулювати питання звільнення шукачів захисту від кримінальної та адміністративної відповідальності;  

— усунути законодавчі прогалини, що стосуються звернення іноземців та осіб без громадянства із повторною заявою про захист, перереєстрацією осіб, яким надано захисту, переведенням особових справ шукачів захисту;

— регламентувати поняття переслідування та серйозної шкоди, що є одним із основоположних питань під час проведення процедури надання захисту іноземцям та особам без громадянства;

—  визначити порядок інтеграції осіб, яким надано захист;

 — визначити  порядок та підстави надання притулку в Україні, порядок його припинення та статус осіб, яким надано притулок.

 Законопроектом запроваджується термін «шукач захисту». Це іноземець або особа без громадянства, який (яка) подав (подала) заяву про захист, і за якою не прийнято остаточне рішення.

 Крім того, з’явиться шукач захисту, який потребує особливих процедурних гарантій. Це шукач захисту, який через індивідуальні обставини (неповноліття, недієздатність, тяжка хвороба, психічні розлади, вагітність, жертва психологічного чи фізичного насильства, жертва торгівлі людьми тощо) має обмежені можливості користуватися правами і дотримуватися обов’язків, встановлених Законом.

 Також запроваджується термін «комбатант». Це особа, яка може брати безпосередню участь у воєнних діях та входить до складу збройних сил сторін. Термін «комбатант» застосовується під час міжнародного збройного конфлікту та поширюється на:

а) особовий склад ополчень і добровільних загонів, якщо вони:

знаходяться під командуванням особи, відповідальної за своїх підлеглих;

мають закріплену відмітну емблему, яка може бути розпізнана на відстані;

відкрито носять зброю;

ведуть бойові дії відповідно до законів і звичаїв війни;

б) жителів території, що не була окупована, які при наближенні ворога добровільно взялися за зброю для того, щоб чинити опір військам, що вторглися, але не мали часу самоорганізуватися (якщо вони відкрито носять зброю і дотримуються законів і звичаїв війни).

Шукачам надаватимуть такі форми захисту:

1) статус біженця;

2) додатковий захист;

3) тимчасовий захист;

4) притулок.

Іноземці та особи без громадянства, які до моменту звернення за захистом здійснили незаконне перетинання або спробу незаконного перетинання державного кордону України, порушили порядок виїзду з тимчасово окупованої території України або району проведення операції об’єднаних сил, підлягають затриманню до прийняття остаточного рішення за заявою про захист.

У разі вчинення іншого порушення законодавства України із прикордонних питань або про правовий статус іноземців та осіб без громадянства, іноземці та особи без громадянства затримуються до прийняття остаточного рішення за заявою про захист за умови відсутності у них дійсних документів, що посвідчують особу та дають право на виїзд з України. 

За наявності підстав уповноважений орган або орган Державної прикордонної служби України, до якого звернулася особа із заявою про захист, подає до адміністративного суду позов про затримання іноземця або особи без громадянства до прийняття остаточного рішення за заявою про захист.

Іноземці та особи без громадянства, затримані до прийняття остаточного рішення за заявою про захист, утримуються в пунктах тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають в Україні.

Шукачі захисту отримають право на безоплатну правову допомогу.

Якщо під час реєстрації заяви про захист уповноваженим органом буде встановлено, що особа є комбатантом відповідно до норм міжнародного гуманітарного права, бере безпосередню участь у воєнних діях та входить до складу збройних сил відповідної сторони, така особа повинна подати до уповноваженого органу письмову заяву про відмову від військової діяльності з викладенням обставин такої діяльності.

Уповноважений орган у день реєстрації заяви про захист розпочинає перевірку достовірності інформації, викладеної особою у письмовій заяві про відмову від військової діяльності. Під час проведення перевірки уповноважений орган може звертатися із запитами до органів державної влади, органів місцевого самоврядування, громадських організацій чи фізичних осіб, які можуть сприяти встановленню достовірних фактів про особу, стосовно якої проводиться перевірка.

Одночасно, законопроектом вносяться зміни в процесуальні кодекси.

Зокрема, рішення про видачу особи (екстрадицію) не може бути прийнято, якщо така особа є шукачем захисту відповідно до Закону України “Про надання захисту іноземцям та особам без громадянства”. Інформація про особу, зазначена у цій частині,  не надається іноземній державі, що надіслала запит (зміни до КПК).

Корегуються повноваження адміністративних судів (зміни до КАСУ).

Так, у разі задоволення позову суд зможе прийняти рішення про затримання іноземця або особи без громадянства до прийняття остаточного рішення за його заявою про захист.

Рішення у цих справах будуть підлягати негайному виконанню.

В Кримінальному кодексі стаття 358 доповнюється частиною 5, згідно з якою дії, пов’язані з використанням підроблених офіційних документів не поширюються на іноземців та осіб без громадянства, які прибули в Україну безпосередньо з території, де їм загрожувало переслідування чи серйозна шкода, визначена Законом України «Про надання захисту іноземцям та особам без громадянства», без зволікань звернулися за захистом та надали переконливі письмові пояснення щодо використання підроблених офіційних документів.

Джерело: https://sud.ua