Юридическая Компания

Новости

Як зареєструвати народження, шлюб та смерть, що сталися на тимчасово окупованих територіях або за кордоном: роз’яснення

Опубликовано 14 Окт 2025 в Новости | Нет комментариев

Як зареєструвати народження, шлюб та смерть, що сталися на тимчасово окупованих територіях або за кордоном: роз’яснення

Для того, щоб громадяни України, які залишились на ТОТ, змогли зареєструвати народження, шлюб та смерть за українським законодавством і отримати відповідне свідоцтво державного зразка, передбачено спеціальний механізм — встановлення факту через суд.

Міністерство юстиції пояснює, як працює ця процедура, хто має право звернутися до суду та які документи необхідно підготувати.

Реєстрація народження або смерті на ТОТ

Якщо народження або смерть відбулися на території, де введено воєнний чи надзвичайний стан, або на тимчасово окупованій території України, державна реєстрація цих фактів проводиться на підставі рішення суду.

Таке рішення ухвалюється у порядку окремого провадження за спрощеною процедурою, передбаченою статтею 317 Цивільного процесуального кодексу України.

Подати заяву про встановлення факту народження чи смерті можна до будь-якого місцевого суду України, який здійснює правосуддя, незалежно від місця проживання заявника.

Заяву про встановлення факту народження дитини можуть подати:

  • батьки (один із них);
  • члени сім’ї, опікуни, піклувальники;
  • особа, яка утримує та виховує дитину;
  • інші законні представники.

Заяву про встановлення факту смерті може бути подана:

  • членами сім’ї померлого;
  • представниками членів сім’ї померлого або іншими заінтересованими особами (якщо встановлення факту смерті впливає на їхні права, обов’язки чи законні інтереси).

Справи про встановлення факту народження або смерті на ТОТ розглядаються невідкладно після надходження заяви. Рішення по них ухвалюються у порядку окремого провадження за спрощеною процедурою, передбаченою статтею 317 Цивільного процесуального кодексу України.

У рішенні суду про встановлення факту народження зазначаються дата і місце народження дитини, а також відомості про її батьків.

Після проголошення рішення його копія негайно надсилається до органу державної реєстрації актів цивільного стану (ДРАЦС) для проведення державної реєстрації народження або смерті.

Важливо пам’ятати: особи, які звертаються до суду у зв’язку з воєнним або надзвичайним станом, збройною агресією чи тимчасовою окупацією території України, звільняються від сплати судового збору (пункт 21 частини першої статті 5 Закону України «Про судовий збір»).

Крім того, варто відзначити, що рішення суду про встановлення факту народження або смерті є підставою для отримання відповідного свідоцтва в органі ДРАЦС, але не замінює сам документ (свідоцтво про народження чи смерть).

Реєстрація шлюбу, укладеного на ТОТ

Якщо шлюб було зареєстровано на тимчасово окупованій території, його теж можна підтвердити через суд. Суд розглядає справи про встановлення факту реєстрації шлюбу, спираючись на статтю 315 Цивільного процесуального кодексу України,.

Заява подається за місцем проживання особи (частина перша статті 316 Кодексу). Після ухвалення судового рішення громадяни можуть звернутися до органу ДРАЦС для внесення відповідного запису до Державного реєстру актів цивільного стану.

Реєстрація актів цивільного стану, проведених за кордоном

Документи, видані компетентними органами іноземних держав (свідоцтва про народження, шлюб, смерть тощо), визнаються дійсними в Україні після їх легалізації або проставлення апостиля, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України (стаття 13 Закону України «Про міжнародне приватне право»).

На сьогодні повторна державна реєстрація актів цивільного стану, які вже були проведені компетентними органами іноземних держав, у законодавстві України не передбачена.

Джерело: https://yur-gazeta.com

Далее

2 жовтня набрав чинності Закон про створення двох нових адмінсудів

Опубликовано 3 Окт 2025 в Новости | Нет комментариев

2 жовтня набрав чинності Закон про створення двох нових адмінсудів

2 жовтня набрав чинності Закон № 4602-IX «Про утворення Спеціалізованого окружного адміністративного суду, Спеціалізованого апеляційного адміністративного суду».

Президент підписав документ 30 вересня, а 1 жовтня його було офіційно опубліковано в газеті «Голос України».

Міністерство юстиції поінформувало, що це важливий етап у реформуванні судової системи.

Відповідно до Закону в Україні з’являться два нових вищих суди — Спеціалізований окружний адміністративний суд і Спеціалізований апеляційний адміністративний суд.

Їхня головна функція — розглядати адміністративні справи за участю найвищих органів влади: Кабінету Міністрів, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади.

Як розповів заступник Міністра юстиції Олександр Банчук, передбачається дві категорії справ:

  • Перша — позови фізичних та юридичних осіб про незаконність нормативних актів Уряду, міністерств, Національного банку.

  • Друга — оскарження їхніх актів індивідуальної дії (адміністративних актів): наприклад, позови проти міністерства як роботодавця.

У Мін’юсті зазначили, що суди матимуть загальнонаціональну підсудність і працюватимуть на засадах незалежного конкурсного відбору, перевірки доброчесності та професійності кандидатів на посади суддів.

Кожен громадянин, який вважатиме, що рішення органу влади чи посадової особи порушує його права, зможе звернутися до нового спеціалізованого суду, а у разі незгоди з рішенням — подати апеляцію.

Джерело: https://jurliga.ligazakon.net

Далее

З 1 жовтня набуває чинності Закон, що встановлює нові строки подання повідомлення про працевлаштування/звільнення

Опубликовано 30 Сен 2025 в Новости | Нет комментариев

З 1 жовтня набуває чинності Закон, що встановлює нові строки подання повідомлення про працевлаштування/звільнення

Законом № 4536-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Закону України «Про інтегроване запобігання та контроль промислового забруднення» та з метою удосконалення окремих положень податкового законодавства» (далі — Закон № 4536), який набуває чинності з 1 жовтня 2025 року, передбачено, серед іншого, такі зміни:

Відповідно до підпункту 70.16.1 статті 70 Податкового кодексу з 1 січня 2026 року встановлено нові строки подання інформації про прийняття чи звільнення працівників:

  • юридичні особи, органи влади та податкові агенти мають подавати інформацію про прийняття/звільнення працівників до 20 календарних днів після звітного місяця;

  • фізичні особи — підприємці та самозайняті особи — до 40 календарних днів після кварталу.

Джерело:https://jurliga.ligazakon.net

Далее

Спадщина на тимчасово окупованій території, як прийняти

Опубликовано 26 Сен 2025 в Новости | Нет комментариев

Спадщина на тимчасово окупованій території, як прийняти

Якщо спадкове майно (нерухомість, земля тощо) знаходиться на тимчасово окупованій території (ТОТ), спадкоємець має право на його спадкування. Для оформлення права на спадщину можна звертатися до будь-якого нотаріуса на підконтрольній Україні території.

Коли відкривається спадщина

У день смерті людини. З цього дня у спадкоємців є 6 місяців, щоб звернутися до нотаріуса – він має відкрити спадкову справу.  

Якщо смерть спадкодавця зареєстрована пізніше ніж через місяць після фактичної дати смерті 6-місячний строк для прийняття спадщини рахується з дня державної реєстрації смерті спадкодавця.

Тобто, якщо людина фактично померла 1 травня 2025, але смерть зареєстровано 25 липня 2025 → строк для прийняття спадщини рахується з 25 липня 2025.

До якого нотаріуса звертатися

У період дії воєнного стану нотаріуса можна обрати незалежно від місця відкриття спадщини. Це правило діє у випадку, якщо місцем відкриття спадщини є:

  • тимчасово окуповані території

  • територія активних бойових дій

  • або територія, де органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження. 

Які документи потрібно додати до заяви

Основні документи:

  • свідоцтво про смерть спадкодавця

  • документи, що підтверджують родинні зв’язки (свідоцтва, рішення суду)

  • документи на майно (свідоцтво про право власності, витяг з Держреєстру тощо).

Повний перелік документів залежатиме від конкретної ситуації та обставин спадкової справи.

Що потрібно зробити далі

Отримати свідоцтво про право на спадщину. Воно може бути видане не раніше ніж через 6 місяців з часу відкриття спадщини.

Додаткові питання

Спадкоємці можуть стикатися з додатковими питаннями, зокрема:

  • встановлення факту смерті спадкодавця на ТОТ 

  • відновлення втрачених документів

  • підтвердження родинних відносин

  • визнання права власності на майно в судовому порядку

  • майно зруйноване через бойові дії тощо.

Джерело: https://yur-gazeta.com

Далее

Актуальні зміни в оподаткуванні з 1 жовтня: що передбачає Закон № 4536-IX

Опубликовано 24 Сен 2025 в Новости | Нет комментариев

Актуальні зміни в оподаткуванні з 1 жовтня: що передбачає Закон № 4536-IX

У газеті «Голос України» від 03.09.2025 № 173 оприлюднено Закон № 4536-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Закону України «Про інтегроване запобігання та контроль промислового забруднення» та з метою удосконалення окремих положень податкового законодавства».

Закон набирає чинності з 1 жовтня 2025 року (крім окремих положень), інформують фахівці Головного управління ДПС у Сумській області.

Законом № 4536 вносяться зміни, зокрема, до Податкового кодексу (далі — ПКУ).

Податківці роз’яснили, що змінами передбачено:

  • застосування податкової знижки з податку на доходи фізичних осіб (ПДФО) у вигляді витрат на оренду житла, понесених учасником бойових дій або особою з інвалідністю внаслідок війни;

  • включення військовополонених до переліку осіб, за яких податкові агенти (табори, слідчі ізолятори та тюрми) сплачують ПДФО і військовий збір та подають щомісячну звітність;

  • квартальний звітний період із подання звітності з ПДФО, військового збору та єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (єдиний внесок) для фізичних осіб — підприємців та осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, за найманих працівників;

  • квартальний звітний період із подання звітності з ПДФО, військового збору для приватних нотаріусів та фізичних осіб — підприємців, які надають послуги з укладення біржових угод або беруть участь в їх укладенні;

  • подовження до 1 січня 2028 року визначення дати виникнення податкових зобов’язань і податкового кредиту за касовим методом платниками ПДВ, які здійснюють постачання, передачу, розподіл електричної та/або теплової енергії, надають послуги із забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку електричної енергії та/або послуги із зменшення навантаження відповідно до Закону «Про ринок електричної енергії», постачання вугілля та/або продуктів його збагачення товарних позицій 2701, 2702 та товарної підпозиції 2704 00 згідно з УКТ ЗЕД, надають послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, нараховують плату за абонентське обслуговування;

  • звільнення від оподаткування ПДВ у період до набуття Україною повноправного членства в Європейському Союзі операцій з безоплатної передачі об’єктів інженерної інфраструктури меліоративних систем, що перебувають у державній та комунальній власності, організаціям водокористувачів відповідно до Закону «Про організації водокористувачів та стимулювання гідротехнічної меліорації земель»;

  • встановлення ставки податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, надані гірничодобувним підприємствам для видобування корисних копалин та розробки родовищ корисних копалин у розмірі 8 відсотків від їх нормативної грошової оцінки;

  • встановлення ставки податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких не проведено, надані гірничодобувним підприємствам для видобування корисних копалин та розробки родовищ корисних копалин у розмірі 12 відсотків від нормативної грошової оцінки площі ріллі по АР Крим або по області;

  • для платників єдиного податку четвертої групи врахування у своїй декларації, у тому числі: площ наданих земельних ділянок (сільськогосподарських угідь та/або земель водного фонду) іншому платникові податку у користування на інших умовах (у тому числі на умовах емфітевзису); площ взятих земельних ділянок (сільськогосподарських угідь та/або земель водного фонду) в особи, яка не є платником податку, у користування на інших умовах (у тому числі на умовах емфітевзису);

  • процедуру коригування місцевих податків у бік зменшення протягом року відповідно до положень підпункту 69.42 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ у разі прийняття органом місцевого самоврядування, військовою адміністрацією або військово-цивільною адміністрацією у період дії воєнного стану в Україні, по 31 грудня року, в якому буде припинено або скасовано воєнний стан, рішення про внесення змін до раніше прийнятого рішення про встановлення місцевих податків та зборів та податкових пільг зі сплати місцевих податків і зборів або рішення про надання податкових пільг зі сплати місцевих податків і зборів, відповідно до яких зменшуються раніше встановлені ставки місцевих податків і зборів;

  • особливості визначення суми податкових зобов’язань з рентної плати за користування надрами для видобування нафти, конденсату у податкових (звітних) періодах починаючи з 1 вересня 2025 року до останнього дня (включно) третього календарного місяця, в якому буде припинено або скасовано воєнний стан на території України відповідно до положень підпункту 69.43 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ;

  • подання до контролюючого органу суб’єктом підприємницької діяльності, якому в установленому порядку видано дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів та/або інтегрований довкіллєвий дозвіл, протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) періоду копій податкових декларацій екологічного податку;

  • використання, у тому числі даних інтегрованого довкіллєвого дозволу із встановленими в ньому лімітами використання води, при обчисленні рентної плати за спеціальне використання води.

Далее

Як стягнути аліменти на дитину з безробітної або непрацюючої особи: поясненняаліменти

Опубликовано 23 Сен 2025 в Новости | Нет комментариев

Як стягнути аліменти на дитину з безробітної або непрацюючої особи: поясненняаліменти

Відсутність офіційних доходів у батьків не звільняє їх від обов’язку утримувати неповнолітню дитину. Тому платник аліментів на дитину повинен щомісячно сплачувати їх навіть у разі втрати роботи чи отримання статусу безробітного, повідомила пресслужба Мін’юсту.

Як зазначається, для правильного визначення джерела та розміру коштів, що підлягають стягненню як аліментів на утримання дитини, необхідно чітко розмежовувати поняття «безробітної особи» та «непрацюючої особи»:

  • безробітний – це особа працездатного віку, яка зареєстрована в центрі зайнятості та, за наявності доступної вакансії, готова братися до роботи;
  • непрацюючий – це працездатна особа, яка не працює і не перебуває на обліку в службі зайнятості як особа, що має намір працювати.

У міністерстві вказали, що аліменти з безробітного можуть стягуватися з державної допомоги по безробіттю. Це стосується й осіб, які набули статусу безробітного після судового рішення щодо сплати аліментів, яке вже набрало чинності.

«Державний виконавець, з’ясувавши, що платник аліментів має статус безробітного, звертає стягнення на державну допомогу по безробіттю. У цьому випадку аліменти стягуються у відсотковому співвідношенні до середнього доходу особи, якщо її страховий стаж за рік до взяття на облік у центр зайнятості перевищує шість місяців», – ідеться в повідомленні.

Водночас нарахування аліментних зобов’язань особи, яка не працює, відбувається, виходячи з розміру середнього заробітку, встановленого органом статистики того регіону країни, де зареєстровано місце проживання платника. Мінімальний розмір аліментів для непрацюючої особи не повинен бути нижчим за гарантований Законом – тобто не менше 50% прожиткового мінімуму на дитину певного віку. Якщо безробітна особа має неофіційний дохід, аліменти виплачуються у фіксованому розмірі.

«Якщо обидві сторони – стягувач і платник аліментів – дійдуть взаємної згоди, вони можуть укласти договір, який регулюватиме всі нюанси сплати аліментів. Якщо ж особа відмовляється платити аліменти, посилаючись на те, що не працює, справу доведеться передати до суду. Суд визначить розмір аліментів у сумі, яка повинна бути достатньою для забезпечення гармонійного розвитку дитини, але не менше 50% прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку. Водночас суд не обмежується доходом платника, якщо він не може підтвердити джерело походження коштів для витрат, що перевищують його дохід», – вказали в Мін’юсті.

Після отримання судового рішення потрібно звернутися до виконавчої служби для відкриття виконавчого провадження та примусового стягнення коштів.

За ухилення від сплати коштів на утримання дитини передбачена цивільна, адміністративна і кримінальна відповідальність, залежно від тяжкості проступку та величини заборгованості по аліментах. За несплату аліментів передбачено наступні тимчасові обмеження боржника:

  • внесення неплатника до Єдиного реєстру боржників;
  • обмеження у праві виїзду за межі України;
  • накладення арешту на карткові рахунки;
  • позбавлення права керування автомобілем;
  • позбавлення права користування зброєю;
  • позбавлення права на полювання.

Як зазначається, обмеження знімаються після погашення заборгованості зі сплати аліментів у повному обсязі. Злісне ухилення від сплати встановлених рішенням суду коштів на утримання дітей, а також злісне ухилення батьків від утримання неповнолітніх або непрацездатних дітей, що перебувають на їхньому утриманні, карається громадськими роботами на строк від 80 до 120 годин або арештом на строк до трьох місяців, або позбавленням волі на строк до двох років.

Далее