Юридическая Компания

Чи повернуть кошти за путівку, якою ви не змогли скористатись через пандемію у світі

Опубликовано 14 мая 2020 в Главная | Нет комментариев

Через світову пандемію у зв’язку з COVID-19 українці зіштовхнулись з новою актуальною проблемою – скасовані авіарейси, заплановані тури, відпочинок закордоном. Тож чи можливо повернути гроші за зірвану відпустку?

Почнемо з огляду законодавчої бази. Хоч законодавець у більшості випадків стоїть на стороні туристів, Законом України «Про туризм» у статті 20 передбачено, що туроператор не несе відповідальності перед туристом у разі якщо:

  • невиконання або неналежне виконання умов туристичного договору сталося з вини туриста;
  • невиконання або неналежне виконання умов туристичного договору сталося з вини третіх осіб, не пов’язаних із наданням послуг, зазначених у цьому договорі, та жодна зі сторін про їх настання не знала й не могла знати заздалегідь;
  • невиконання або неналежне виконання умов договору на туристичне обслуговування сталося внаслідок настання форс-мажорних обставин або є результатом подій, які туроператор (турагент) й інші суб’єкти туристичної діяльності, що надають туристичні послуги, включені до туристичного продукту, не могли передбачити.

Варто знати! Форс-мажор не розповсюджується на дати поза межами офіційного карантину.

Але туроператори змінили правила розрахунку суми грошей при скасуванні туру за ініціативою туриста. Компанії можуть не повернути туристу суму, яка дорівнює фактично понесеним витратам.

Більшість туроператорів пропонують переносити поїздки на більш пізній період — до 31 жовтня 2020 року. Проте у компанії PEGAS Touristik пропонують своїм клієнтам перенести терміни подорожей на інші дати у строк до 31.12.2021 року. 

Державне агентство розвитку туризму підтримало туроператорів, надыславши ъм відповідного листа.

Враховуючи викладене, розглянемо декілька варіантів розвитку подій.

  1. За законодавством, договір на туристичне обслуговування може передбачати компенсацію у разі спричинення шкоди туристу невиконанням або неналежним виконанням туристичних послуг, включених до туристичного продукту, відповідно до міжнародних конвенцій, що регламентують надання таких послуг. Так як карантин визнано форс мажорною обставиною, слід переглянути власне Ваш договір: якщо відшкодування через непередбачувані випадки вказані в договорі з туроператором, гроші вам повинні повернути.
  2. У разі, якщо ви придбали тур або забронювали готель у країні, яка не входить до списку країн, які перебувають на карантині (Швеція, Білорусь), оператор повертає сплачені кошти зі штрафними санкціями згідно з договором (штраф 30–70% або 100%) від вартості поїздки.
  3. Авіаквитки.

Пасажири мають право на примусове повернення коштів.

Форс-мажор звільняє авіакомпанію від компенсацій, але не від повернення вартості квитка.

Якщо авіакомпанії пропонують тільки перенести дату чи повернення вартості квитка за умовами тарифу (добровільне повернення), то знайте, що у вас є право відмовитись від перенесення дати та вимагати примусового повернення коштів.

Єврокомісією 18 березня 2020 року були прийняті роз’яснення прав авіапасажирів, рейси яких були скасовані через обмеження, введені державами для боротьби з коронавирусною інфекцією COVID-19.

Так, авіапасажири мають право на:

  • повне повернення коштів;
  • перебронювання на найближчий доступний рейс;
  • більш пізній рейс.

Авіакомпанія може запропонувати пасажиру ваучер, який пасажир зможе використовувати в певний проміжок часу для купівлі іншого квитка цієї ж авіакомпанії, проте пасажир не повинен позбавлятися права на повернення авіаквитка в грошовій формі, йдеться в роз’ясненні Єврокомісії. Так, деякі компанії-перевізники пропонують перебронювати квитки на інші дати і напрямки без штрафів, але з доплатою різниці в тарифах. Проте, умови і терміни перегляду куплених квитків у різних компаній різні (наприклад, Turkish Airlines у зв’язку з коронавірусом пропонує безкоштовну зміну дати подорожі для рейсів з вильотом до 31 травня 2020 року, які придбані до 12 березня).

Окрім того, якщо пасажир віддасть перевагу летіти найближчим рейсом, він отримує право на турботу. Авіаперевізник повинен забезпечити клієнта напоями та їжею, а при тривалому очікуванні — безкоштовним готелем і трансфером між готелем та аеропортом.

Єврокомісія роз’яснила, що пасажир втрачає право на турботу, як тільки погоджується на повне повернення або перебронювання на більш пізню дату.

Якщо авіакомпанія не мала скасовувати рейс, і пасажир вирішив відмовитися від поїздки за власним бажанням, то повернути квиток або змінити дату перельоту він може тільки за правилами тарифу.

Окрім того, Єврокомісія роз’яснила права авіапасажирів на компенсацію відповідно до регуляції EC261/2004 при скасуванні рейсів менш ніж за 14 днів до вильоту.

Позиція Єврокомісії з приводу відмови в компенсації наступна:

  • якщо авіакомпанії відмовилися від виконання рейсів через обмеження польотів з боку держав або заборони на в’їзд певним категоріям громадян, то такі скасування вважаються «надзвичайними обставинами», що не передбачає виплату компенсації
  • авіакомпанії звільнили від виплат компенсацій, якщо вони вирішать скасувати рейс для гарантування безпеки і здоров’я екіпажів.
  1. Бронювання готелю. Сьогодні великі мережі готелів з розумінням відносяться до туристів та легко скасовують броні без комісій (наприклад, готелі Hilton відмовилися від усіх зборів за зміни і пропонують повне відшкодування вартості проживання в країнах, де уряд заборонив перетин кордонів, а Hyatt пропонує гостям, які забронювали номер з безповоротної оплатою до 8 березня, отримувати 10000 балів лояльності World of Hyatt в разі скасування). Приватні готелі приймають рішення на власний розсуд, а власники апартаментів на Airbnb погоджуються на безкоштовну скасування бронювання. Система інтернет-бронювання житла Booking.com наполегливо рекомендує закладам повертати передоплату і відмовитися від будь-яких штрафних платежів, якщо гість не може скористатися бронюванням через спалах коронавірусу. У цих випадках сервіс відмовляється від комісії.
  2. Туроператори. Вітчизняні туроператори, попри збитки, обіцяють вирішити питання зі скасуванням вже куплених турів. Так, туроператор TUI Ukraine надав своїм клієнтам можливість анулювати тури, заброньовані до 31 березня з вильотом з 20 квітня. «Ми повернемо 100% коштів у разі вимушеної ануляції туру через зафіксовану епідемію в країні призначення на час вашої поїздки», — йдеться в повідомленні оператора. Але, це правило стосується тільки стандартних турів. А Туроператор Join UP! повідомив про готовність повернути 100% вартості турів своїм клієнтам, які купили тури на карантинні дати. Tez Tour в свою чергу анулює тури без штрафів у разі зміни періоду відпочинку на некарантинні дати. «У разі закриття на карантин країн прильоту або України, всі кошти, сплачені за тур, будуть повернуті туристам в повному обсязі», — сказано в повідомленні Tez Tour.

Отже, якщо ви зіштовхнулись з такою проблемою як повернення коштів за скасовану поїздку за кордон, турагент та туроператор ігнорують, а авіакомпанії відмовляються від компенсації —  радимо звертитись до юристів Юридичної Компанії -Лєгал!

Ми обов’язково проаналізуємо саме Вашу ситуацію та виберемо юридичну тактику дій щодо повернення коштів.

Для запису на консультацію звертайтесь за телефонами: 097-754-7948; 701-88-71; 068-124-25-85 або за адресою: Адміральський проспект 25 «Юридична компанія-Лєгал»