Особи, які провадять незалежну професійну діяльність
До 20 числа місяця, що настає за кварталом, за який сплачується єдиний внесок (19 квітня, 19 липня, 19 жовтня, 19 січня)
Остаточний розрахунок за календарний рік до 1 травня року наступного за звітним 1430,00 4290,00 1474,00 4422,00
Члени фермерського господарства
До 20 числа місяця, що настає за кварталом, за який сплачується єдиний внесок (19 квітня, 19 липня, 19 жовтня, 19 січня) 1430,00 4290,00 1474,00 4422,00
ФОПи–«єдинники» (так само, як ФОП на загальній системі оподаткування та особи, які провадять незалежну професійну діяльність та члени фермерського господарства) звільняються від сплати ЄСВ за себе з 1 березня 2022 року до припинення війни, а також протягом наступних 12 місяців (п. 9-19 розд. VIII Закону про ЄСВ).
Відповідно до Закону про ЄСВ платники, які скористаються цією пільгою, розрахунок єдиного внеску у складі податкової декларації не заповнюють за період, в якому відповідно єдиний внесок не нараховувався, не обчислювався та не сплачувався. Це також не позбавляє права добровільно сплачувати ЄСВ за себе та зазначати суми такого ЄСВ в декларації з метою отримання страхового стажу. Тож виходить, що всі ФОПи мають право не сплачувати ЄСВ з березня 2022 року. Але за бажанням це можна зробити.
Окремо нагадаємо, що ще з 2021 року діють окремі пільги щодо несплати ЄСВ.
Хто з ФОП звільняється від сплати ЄСВ?
З 1 січня 2021 року ФОП на загальній системі оподаткування можуть не сплачувати за себе ЄСВ у разі відсутності прибутку.
Тобто, якщо ФОПом не отримано дохід (прибуток) у звітному періоді або окремому місяці звітного періоду, він має право самостійно визначити базу нарахування, але не більше максимальної величини бази нарахування ЄСВ.
При цьому сума ЄСВ не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску.
Якщо в певному місяці (або навіть і році) оподаткованого ПДФО та ВЗ чистого доходу в самозайнятої особи не буде, то він має право не визначати базу нарахування ЄСВ, а отже і не платити ЄСВ за такий період.
Якщо ФОП (як «загальники», так і «єдинники») одночасно перебувають у трудових відносинах, то вони можуть не платити ЄСВ за себе.
Це правило теж діє з 1 січня 2021 р. Але лише за умови, що роботодавець за основним місцем сплатив за них ЄСВ у розмірі не менше за мінімальний страховий внесок.
Якщо у певному місяці роботодавець сплатив ЄСВ, але менше мінімального страхового внеску, то такі самозайняті особи ЄСВ за себе платитимуть.
І в розмірі не менше мінімального внеску (а не різниці, як роз’яснювалося на початку 2021 року)!
Тобто такі ФОП мають сплатити за кожен такий місяць у I кварталі 2022 року не менше ніж 1430 гривень. Однак у березні 2022 року вони цього робити не зобов’язані!
Чи можуть ФОП-працівники бути платниками ЄСВ за умови самостійного визначення за місяці звітного періоду, за які роботодавець сплатив страховий внесок за таких осіб у розмірі мінімального страхового внеску, бази нарахування, але не більше максимальної величини бази нарахування ЄСВ? Тобто обов’язку платити ЄСВ в таких ФОП немає.
А добровільно можна?
Єдиної позиції у ДПС щодо цього немає. ФОП-«незалежник»
З 1 січня 2021 р. якщо фізична особа зареєстрована як підприємець та при цьому провадить незалежну професійну діяльність, вона обліковується ДПС як фізична особа – підприємець з ознакою провадження незалежної професійної діяльності.
ФОП-«незалежник», який отримує пенсію або соцдопомогу, ЄСВ за себе не сплачуватиме. Хоча може і платити – за умови добровільної участі у системі загальнообов’язкового державного соціального страхування. У звичайної фізособи, яка здійснює незалежну профдіяльність, і статусу ФОП не має, такої пільги немає.
ФОПи-пенсіонери та особи з інвалідністю
Також звільняються від сплати за себе ЄСВ ФОПи, якщо вони отримують пенсію за віком або за вислугу років, або є особами з інвалідністю, або досягли віку, встановленого ст. 26 Закону «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», та отримують відповідно до закону пенсію або соціальну допомогу.
Єдиний податок
Змін до п. 293.1 ПКУ протягом 2022 року не вносилося. Тому у 2022 році застосовуються такі ставки ЄП: для І групи – до 10% від розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня звітного року; для ІІ групи – до 20% від розміру мінзарплати, встановленої законом на 1 січня звітного року; для ІІІ групи – у відсотках до доходу.
У 2022 році продовжать застосовуватися такі ставки ЄП: для І групи – до 10% від розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня звітного року; для ІІ групи – до 20% від розміру мінзарплати, встановленої законом на 1 січня звітного року; для ІІІ групи – у відсотках до доходу.
Таким чином, максимальні ставки єдиного податку з 01.01.2022 року: для платників І групи – 248,10 грн/міс.; для платників ІІ групи – 1300 грн/міс.
Звертаємо увагу! Це розміри максимальної ставки, а реальну для кожної адміністративно-територіальної одиниці мають встановити органи місцевого самоврядування.
Але через війну фізособи-«єдинники» І та ІІ груп мають право не сплачувати з 1 квітня до закінчення війни податок до бюджету.
Хоча вже є роз’яснення ДПС, за яким наявність податкового боргу за період з 1 серпня 2022 року протягом 2 послідовних кварталів може призвести до анулювання реєстрації платника ЄП. Але в нього не вказувалося про можливість несплати, тому досконало не можна сказати, чи відноситься воно до фізосіб-”єдинників” І та ІІ груп. Тож чекаємо на конкретніші пояснення.
Отже, сума податкового навантаження ФОП з 1 жовтня зросте тільки через збільшення розміру ЄСВ. Наведемо приклади, коли ФОП І та ІІ групи попри війну сплачують й далі податок з квітня 2022 року та ЄСВ з березня 2022 року. Приклад 1. Сплата єдиного податку та ЄСВ платниками ЄП І групи у 2022 році Підприємець І групи за 2022 рік, аби не наражатися на втрату статусу «єдинника», повинен сплачувати незалежно від факту отримання доходу: ЄСВ не менше як 17292 грн (1430*9 + 1474*3); єдиний податок максимум у сумі 2977,2 грн (248,10 грн * 12 міс.). Тобто загальне річне податкове навантаження за таких умов у ФОП І групи в 2022 році становитиме 20 269,20 грн. Приклад 2. Сплата єдиного податку та ЄСВ платниками ЄП ІІ групи у 2022 році Підприємець ІІ групи за 2022 рік, аби не наражатися на втрату статусу «єдинника», повинен буде сплачувати незалежно від факту отримання доходу: ЄСВ не менше як 17292 грн (1430*9 + 1474*3); єдиний податок максимум у сумі 15600 грн (1300 грн * 12 міс.)
Тобто загальне річне податкове навантаження за таких умов у ФОП ІІ групи в 2022 році становитиме 32892 грн.
Під час евакуації з районів ведення активних бойових дій українці доволі часто втрачають документи, а облаштувавшись у безпечних регіонах перш за все намагаються їх відновити. Про алгоритм відновлення загублених документів розповідає головний юрист Київського бюро правової допомоги № 2 Андрій Мірошник.
В першу чергу потрібно звернутися до правоохоронних органів та подати заяву про втрату чи викрадення документів, особливо, якщо Ви втратили документи, що посвідчують особу (паспорт, водійське посвідчення тощо) та отримати витяг з ЄРДР.
Як відновити втрачені документи, що посвідчують особу
Для оформлення нового документа, що посвідчує особу необхідно особисто прийти до зручної для Вас установи: підрозділу Державної міграційної служби України, Центру надання адміністративних послуг або центру обслуговування громадян «Паспортного сервісу».
Важливо, що оформити новий паспортний документ можна за місцем звернення особи, але у тих населених пунктах, які знаходяться на підконтрольних Україні територіях.
Для оформлення паспорта громадянина України у формі ID-картки, замість втраченого документа, потрібно подати:
Як відновити втрачені правовстановлюючі документи на нерухоме майно
У випадку втрати правовстановлюючих документів на нерухоме майно ви можете отримати дублікат.
Варто зауважити, що за загальним правилом, у разі втрати або зіпсування правовстановлюючих документів на майно, лише суб’єкт, який видав такий документ, може видати його дублікат. Тобто, якщо Ви оформлювали договір купівлі-продажу у державного нотаріуса, Вам потрібно звернутися саме до нього, щоб отримати дублікат, який матиме таку ж юридичну силу, що і оригінал. Зверніть увагу, що єдиною підставою, за наявності якої видача дубліката документа не може бути здійснена суб’єктом, який видав такий документ, є ліквідація (припинення діяльності) такого суб’єкта. У такому випадку видача дубліката документа здійснюється правонаступником відповідного суб’єкта або архівною установою (якщо передбачається передача документів до архіву).
Поряд з цим, якщо ж ви не пам’ятаєте прізвище нотаріуса, який посвідчував договір або видавав свідоцтво на право на спадщину, а копії документів відсутні, необхідну вам інформацію можна отримати зробивши платну інформаційну довідку з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Така довідка містить як дані про власника нерухомого майна так і про сам об’єкт, номер договору, дату його укладання, особу яка посвідчувала договір, особу, яка здійснила державну реєстрацію, а також дату та час проведення державної реєстрації.
Така довідка може містити повні дані, за умови реєстрації після 2013 року, архівні дані з Реєстру прав на нерухоме майно, який функціонував до 2013 року, або дані про нерухоме майно взагалі можуть бути відсутні. У такому разі за отриманням інформації слід звернутися до архіву БТІ.
У випадку, якщо оформити дублікати правовстановлюючих документів неможливо через перебування нотаріуса на тимчасово окупованій території, то можна звернутися до суду з позовною заявою про визнання права власності на об’єкт нерухомості або про встановлення юридичного факту.
Джерело: https://yur-gazeta.com
ДалееМіністерство інфраструктури разом з Державною прикордонною службою та Державною митною службою презентувало перевізникам проеєт «Електронна черга перетину кордону» на прикордонних автомобільних пунктах пропуску. Цей проєкт реалізується за участі Міністерства цифрової трансформації.
Про це повідомляє пресслужба Мінінфраструктури.
Система дозволятиме перевізникам попередньо записатись і приїхати на пункт пропуску у заздалегідь призначений час.
Зареєструватись в електронній черзі можна буде через спеціальний сайт. Наразі він в розробці і в тестовому режимі запрацює вже наступного місяця.
«Ми розуміємо, що сама по собі електронна черга не вирішує питання простою вантажів. Це залежить винятково від пропускної здатності прикордонних пунктів пропуску. Між тим попереду – зима. Очікування черги вздовж трас у мороз, по-перше, некомфортно, а по-друге, призводить до ще більших витрат водіїв. Е-черга надаватиме зручний та зрозумілий для користувачів сервіс, який дозволить економити час та чекати проїзду через кордон на будь-якій зручній локації», — прокоментував заступник Міністра інфраструктури Мустафа Найєм.
У разі, якщо рух черги затримується чи пришвидшується, водій також отримає сповіщення заздалегідь.
Спочатку система буде впроваджена лише на одному пункті пропуску. Після випробувань та вдосконалення вона буде масштабована на всі пункти пропуску.
У жовтні запрацює сайт «Електронна черга перетину кордону». Згодом розробники створять спеціальний додаток, функціонал якого буде постійно розширюватись.
Джерело: https://yur-gazeta.com
ДалееКабінет Міністрів України прийняв зміни до нормативно-правових актів, які дозволяють замовляти номерні знаки та подати заяву на реєстрацію/перереєстрацію ТЗ онлайн.
Про це повідомляє Урядовий портал.
Про це зазначив заступник Міністра внутрішніх справ Богдан Драп’ятий.
«Відповідні зміни передбачають, що буде доступна реєстрація та перереєстрація транспортного засобу онлайн, через Електронний кабінет водія або засобами Порталу Дія. Послуга здійснюватиметься шляхом подачі в електронній формі заяви, заповнення форм (полів) якої здійснюватиметься автоматично, з урахуванням відомостей, отриманих у межах електронної інформаційної взаємодії з єдиною інформаційною системою МВС України. Тоді як раніше було передбачено лише заміну посвідчення водія через Дію», — написав Богдан Драп’ятий.
Прийняті Урядом зміни також передбачають можливість замовлення номерних знаків онлайн (через Електронний кабінет водія або застосунок Дія). Крім того, розширено перелік реєстраційних дій, пов’язаних із проведенням державної реєстрації, перереєстрації ТЗ, які здійснюються без проведення експертного дослідження транспортного засобу фахівцями Експертної служби МВС. А також можливість громадянину в зручний для себе час (окремо від реєстрації/перереєстрації ТЗ) замовити проведення експертного дослідження ТЗ з отриманням відповідного висновку, який буде дійсний протягом 10 днів.
«Слід зауважити, що після впровадження відповідних нововведень громадяни матимуть змогу робити вибір між отриманням послуг онлайн і традиційно (у сервісному центрі МВС)», — зауважив заступник Міністра внутрішніх справ.
Окремо Богдан Драп’ятий зазначив, що відповідна постанова Уряду набуде чинності через 3 місяці з дня її опублікування. За цей час Головний сервісний центр МВС у співпраці з Міністерством цифрової трансформації України підготують технічну спроможність для повноцінної реалізації цифрових послуг.
Джерело: https://www.kmu.gov.ua
ДалееНещодавно Верховна Рада України прийняла Закон про внесення змін до Закону України «Про споживче кредитування» щодо врегулювання простроченої заборгованості на період дії воєнного, надзвичайного стану.
Про те, на кого саме поширюється цей Закон та як він діє, розповідає у своїй консультації завідувачка сектору «Кам’янське бюро правової допомоги» Лілія Осипьонок.
Головне, про що слід знати – ухваленим Законом передбачається заборона фінансовим установам на час воєнного стану та півроку після його закінчення взаємодіяти з власної ініціативи зі своїми клієнтами з числа військовослужбовців та турбувати їх родичів.
Закон поширюється на: військовослужбовців ЗСУ, інших військових формувань та правоохоронних органів спецпризначення; працівників Державної спеціальної служби транспорту; працівників Держслужби спеціального зв’язку, які проходять військову службу на території України; українців, які виконують військовий обов’язок за межами України. Окрім цього, зміни стосуються військовослужбовців, які отримали інвалідність, військовозобов’язаних та резервістів, членів добровольчих формувань територіальних громад, членів сімей військовослужбовців, які загинули, померли чи пропали безвісти, осіб, які перебувають у полоні.
Але ж не треба забувати, що кредиторам, колекторським компанія та іншим організаціям заборонено безпосередньо взаємодіяти із споживачем та його близькими особами з власної ініціативи тільки за умови, якщо військовослужбовець або його родичі належним чином повідомили компанію про їх належність до такої категорії.
Тож, зі свого боку кредитодавець зобов’язаний розмістити на головній сторінці свого веб-сайту адресу електронної пошти, місцезнаходження та номер телефону (гарячої лінії, контакт-центру), за якими приймаються повідомлення споживачів та інших осіб про належність особи до захищеної категорії. А військовослужбовці або його родичі, в свою чергу, користуючись цими каналами, повинні повідомити фінансову установу про свої права.
Документами, якими споживач може підтвердити свою належність до категорії осіб, яких не можна турбувати, є:
Зверніть увагу! Якщо ви втратили належність до захищеної категорії, ви зобов’язані повідомити про це кредитодавця, протягом 30 календарних днів з дня втрати належності.
Якщо фінансова установа порушує ваші права: телефонує цілодобово, використовує лайливі слова та інше, ви маєте право написати скаргу на ім’я керівника такої установи із переліком та описанням порушень. Якщо це не допомогло, зверніться до Національного банку України тел. 0800 505 240. Допомогти скласти скаргу або звернення вам можуть юристи.
Джерело: https://yur-gazeta.com
Далее